Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Opinieblog: "De Kopzorgen van AI in Marketing"

 

Opinieblog: "De Kopzorgen van AI in Marketing"

Wat zeggen experts over AI in marketing, door Joost Kuijlaars.

Artificiële Intelligentie (AI) in de vorm van generatieve AI, ook wel bekend als genAI of ChatGPT, heeft de marketingwereld stormenderhand veroverd. Bij The Data Actors zijn we actief bezig met deze innovatieve technologie, maar wat brengt het eigenlijk op?

De AI Hype Cycle en de Focus op Integratie

Eerst duiken we in de AI Hype Cycle van Gartner, waarbij de discussie rondom genAI heeft geleid tot verbeterde productiviteit van ontwikkelaars en kenniswerkers. Organisaties staan voor de uitdaging om hun bedrijfsprocessen en human resources opnieuw te bekijken. Hoewel de piek van de hype is bereikt, verschuift de focus nu naar de integratie van genAI. De integratie van genAI daagt organisaties uit om na te denken over hun bedrijfsprocessen en human resources. Daarnaast leidt de discussie rondom genAI tot verbeterde productiviteit en uitdagingen voor organisaties.

ROI van GenAI en Consumentenverwachtingen

Wat levert genAI concreet op? Volgens het Deloitte Digital Study behalen "early adopters" een ROI van maar liefst 12% op hun investering in AI. Ongeveer een kwart van de marketingorganisaties maakt gebruik van generatieve AI, resulterend in:

  • Betere contentkwaliteit

  • Hogere productiviteit

  • Meer content

Opmerkelijk is echter dat slechts de helft van deze gebruikers A/B-testen inzet om de meerwaarde van genAI-content te meten.

Een kleine eye-opener is het onderzoek van Salesforce, ‘State of the connected customer report', dat de consument wel kritischer / meer terughoudend staat ten opzichte van gebruik van AI in deze persoonlijke touch. Minder dan 50% van hen vertrouwt het gebruik van AI door bedrijven. Het onderzoek Circles of Trust’ van Utimaco benadrukt dat hoewel meer dan 40% sterk gelooft in technologische ontwikkelingen, 34% nog steeds sceptisch is. Hierbij is gebleken dat nog geen 20% van de consumenten zich druk maakt over (hun) data veiligheid.  

Uitdagingen en Kansen voor Marketeers & CMO’s

Hoewel consumenten kritisch zijn, zien twee derde van de marketeers een positieve bijdrage in het gebruik van generatieve AI volgens het onderzoek van Botco. Echter, ruim de helft beschouwt de ontwikkeling van het marketingteam in het juiste gebruik van genAI als een uitdaging.

De CMO's staan voor de uitdaging om hun organisatie voor te bereiden op het snel veranderende marketinglandschap. De focus ligt op creativiteit en strategisch management, waarbij de ondersteuning van collega CEO's een positieve kentering laat zien, volgens het rapport van IBM.

 

Echter ook hier een kritische noot dat de ondersteunende management laag en processen (duurzaamheid, data en privacy) nog niet zo ver te zijn. Dan is het goed om te realiseren, dat er ook zoiets bestaat als de Wet van Martec: benadrukt de uitdaging om de organisatie te laten meegroeien met het tempo van technologische ontwikkelingen. Er is nog genoeg te doen om genAI effectief te laten functioneren in marketingorganisaties en het optimale eruit te halen voor alle betrokken partijen.

Conclusie: Genoeg Werk aan de Winkel voor GenAI in Marketing

Kortom er is nog genoeg te doen om generatieve Artificiële Intelligentie goed te laten functioneren in de marketing organisatie en daar voor alle partijen het optimale voor de korte en lange termijn uit te halen. Doen we ff, maar houdt vooral je hoofd erbij, want de menselijke touch blijkt nog steeds een belangrijke factor! 

Joost Kuijlaars
Data Actor

 
Joost Kuijlaars