Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Opinieblog: “Aiii… daar hebben we AI”

 

Opinieblog: “Aiii… daar hebben we AI”

Artificiële Intelligentie is eigenlijk al met pensioen maar nooit staat het zo ter discussie als dit laatste jaar. Staat AI in dienst van de mensheid of is het de inleiding naar het einde van dezelfde mensheid? Alhoewel ik filosofie altijd al interessant gevonden heb, ga ik hier zeker geen antwoord op (kunnen) geven.

In de jaren 50 van vorige eeuw werden de eerste stappen gezet om simpele beslisregels te programmeren, de grootouder van marketing automation. En zoals gebruikelijk duurt de weg naar volwassenheid vele jaren, waarbij voor deze pupil vooral de kracht en snelheid van computers de belangrijkste voeding is voor de ontwikkeling. Oude marketing fossielen als mijzelf ondervonden dat ook op persoonlijke titel… de (oneindige) weg naar volwassenheid alsmede de veel krachtigere computers om onder meer analyses te versnellen. En dat is prima!

Is dat wel echt prima? “Dat” als zijnde Artificiële Intelligentie en dan hebben we het voorbeeld van de toeslagenaffaire belastingdienst nog vers in het geheugen. Aan de andere kant wordt AI ook succesvol ingezet in de zorg, bijvoorbeeld bij opsporen van kanker. En laten we de marketing kant dan ook niet vergeten. Hele bossen van beslisbomen of allerlei andere statistische modellen die het marketingproces ondersteunen, zowel efficiënt als effectief.

Let wel dat het gebruik van op AI gebaseerde modellen echt wel zijn aandachtspunten heeft.
Ik noem er zo even twee:

  1. Garbage in = Garbage out: De kracht van een model is net zo goed als de data die je erin stopt.

  2. WYSIWYG: De interpretatie van het model vraagt natuurlijk een belangrijk stuk gezond verstand (what you see is what you get).

En zo komen we uit bij ChatGPT. Wij, marketeers, kunnen er niet meer om heen. Integratie van ChatGPT in CXDP’s of andere geautomatiseerde tools als ultiem hulpmiddel voor contentcreatie. Zeker efficiënter, maar misschien nog belangrijker, is het ook zeker even effectief? Staan er geen onwaarheden of rare teksten in en slaat de tekst wel aan bij jouw doelgroep. Kortom: checken, testen, leren en optimaliseren. Immers dan gaat AI-data pas echt helpen en kun je zelfs de Tour De France winnen!

Joost Kuijlaars
Data Actor

 
Liza van der Meer