Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Kleuren in data visualisatie

 

Kleuren in data visualisatie

In een van onze vorige data-gedreven blogs gingen we al in op het maken van een succesvol dashboard. Goede dashboards kenmerken zich door simpele grafieken, met weinig afleiding en de belangrijkste elementen eventueel zijn gehighlight. 
 
In deze blog gaan we dieper in op de visualisaties, specifieker het kleurgebruik in dashboards. Kleuren kunnen een dashboard maken of breken. Vaak zijn de kleuren een over het hoofd gezien element. Als er kleuren worden gekozen zonder zorgvuldige overweging kan een dashboard onbedoeld overweldigend worden voor de gebruikers.


Waarom kleur ertoe doet

Kleur kan van invloed zijn op hoe je collega’s of partners de gegevens waarnemen en interpreteren. Daarnaast kan kleur:

  • Belangrijke inzichten benadrukken

  • Je boodschap versterken

  • Visuele hiërarchie creëren

  • Stemming en toon overbrengen

Maar het kan ook verwarren, afleiden of misleiden als je kleuren inconsistent, overdreven of ongepast gebruikt. Daarom moet je bewust en strategisch zijn over kleurkeuzes en hoe deze zich verhouden tot je gegevens en doelen. 

Bij de te maken kleurkeuzes moet er rekening gehouden worden met mensen met kleurenblindheid, visuele beperkingen of zelfs normale visualisatie het dashboard begrijpen. Hiervoor dienen we voldoende contrast te gebruiken in het kleurenpalet.

TIP: Bijvoorbeeld door het gebruik van wit, kan het dashboard niet af ogen, kies dan voor een lichtgrijze kleur. Iets gelijks geldt ook voor zwart, dit kan te hard overkomen, kies dan voor grijs.


Data visualisatie en huisstijl

Veel bedrijven willen hun huisstijl kleuren gebruiken als primaire kleuren van de dashboards. Zoals eerder benoemd kan dit problemen geven voor mensen met kleurenblindheid of heeft de huisstijl een te beperkt aantal kleuren om het dashboard te vullen. Bij de keuze voor de kleuren moet rekening gehouden worden met voldoende contrast ten opzichte van de achtergrond. Hier moet rekening gehouden worden dat er voldoende kleurcontrast is tegen de achtergrond van uw dashboard. Via de volgende websites kan je de contrasten checken en hulp krijgen bij kleuruitbreiding.

data visualisatie

Daarnaast moeten de kleuren aangenaam zijn om naar te kijken. Te felle kleuren kunnen overheersend zijn of kan het dashboard te druk ogen, wat tot overprikkeling kan leiden. Door de kleuren te verzadigen, wordt het dashboard beter leesbaar.  


Kleurgebruik in data dashboards

Hieronder lichten we verschillende element van het kleurgebruik kort toe: 

FOUT

Hier moet drie keer gekeken worden welke kleur nou wat betekent. Misschien mooi, maar niet efficiënt.

GOED

Zorg voor differentiatie in kleurgebruik zodat jij en collega´s beter het dashboard beter kunnen lezen.

  • Gebruik intuïtieve kleuren. Bedenk bij het kiezen welke associaties de kleuren oproepen. Gebruik indien mogelijk kleuren die het publiek sowieso met uw gegevens zullen associëren. Bijvoorbeeld blauw voor water. 

  • Gebruik kleuren met mate voor een dashboard, waarbij een enkele kleur de voorkeur/hoofdkleur is. Hiervoor kan je kiezen om de hoofdkleur van jouw eigen huisstijl te gebruiken, eventueel in een iets minder helder kleur (Hier komen we later nog op terug). Gebruik kleur als highlighter om belangrijke delen van uw visual te benadrukken.  

  • Gebruik kleuren consequent. Het liefst gebruik je voor het gehele dashboard dezelfde kleuren voor een specifieke categorie. Als je wilt dat het publiek de verandering om een specifieke reden voelt, kan de kleur gewijzigd worden.  

  • Gebruik kleuren om gegevens leesbaarder te maken, maar laat de kleuren niet overheersen. De kleuren moeten ervoor zorgen dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen de categorieën die in de visualisatie worden weergegeven.

  • Gebruik geen kleurverloop voor categorieën, dit kan tot verwarring leiden.

  • Zorg ervoor dat er een legenda aanwezig is bij de visualisaties, zodat de lezer weet welke categorie erbij welke kleur hoort.


Conclusie: Leesbaarheid = Key

Kleurgebruik is een belangrijk onderdeel voor het creëren van dashboards, mits de juiste kleuren worden gebruikt. De kleuren moeten voldoende verzadigd zijn en contrast hebben ten opzichte van de achtergrond, zodat het dashboard leesbaar is. Door het juiste kleurgebruik kan het dashboard er duidelijk, overzichtelijk en waardevol uitzien. Om meer te lezen over data dashboards kun je HIER verder lezen op onze website. 
 
Hopelijk heeft het lezen van deze blog je meer geleerd over kleurgebruik in dashboarding. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met op op via ons contactformulier  

Geschreven door Database marketeer Anouk Kuijlaars.

 
 
 
Liza van der Meer