Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

DDMA onderzoek 2023: Ben jij één van de 50% bedrijven die data niet voor marketing gebruiken?

 

 

DDMA onderzoek 2023: Ben jij één van de 50% bedrijven die data niet voor marketing gebruiken?

Data vormt de ruggengraat van moderne marketingstrategieën, maar uit het recente Data-Driven Marketing Onderzoek 2023 van DDMA blijkt dat ondanks een algemeen gebruik van data binnen organisaties, het potentieel voor marketingdoeleinden nog niet volledig benut wordt. Wij hebben de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek van DDMA op een rijtje gezet. 

 

Het Gebruik van Data in Marketingactiviteiten 

Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 92% van de Nederlandse organisaties data gebruikt om het bedrijf op zowel korte als lange termijn te sturen. Echter, als we specifiek naar marketingactiviteiten kijken, blijkt dat slechts de helft van de bedrijven data hanteert bij het sturen op klant-KPI's. Een minderheid, namelijk 42%, geeft aan dat marketingteams data toepassen. 

Bevindingen: 

  • Van de Nederlandse organisaties gebruikt 92% data voor het sturen van het bedrijf. 

  • Slechts 51% van de bedrijven past data toe bij het sturen op klant-KPI's. 

DDMA MARKETING ONDERZOEK

Onze ervaring leert dat de dagdagelijkse activiteiten veelal ontwikkeling op gebied van data gedreven marketing beperkt. Echter hebben we al bij meerdere opdrachten aangetoond dat data-activiteit zelfs op de korte termijn quick wins opleveren. 


Inzicht in de ROI van Marketingactiviteiten

Het inzicht in wat marketingactiviteiten daadwerkelijk opleveren, blijft achter. Slechts 24% van de organisaties heeft volledig inzicht in de ROI van marketing. Opvallend is dat 80% van de bedrijven marketingtechnologie en -platformen gebruikt, waarbij CRM-systemen de koplopers zijn. Ondanks het gebruik van deze technologieën blijkt de beschikbaarheid van data een mogelijke remmende factor te zijn. 

Bevindingen:

  • Slechts 24% van de organisaties heeft volledig inzicht in de ROI van marketingactiviteiten. 

  • 80% van de bedrijven maakt gebruik van marketingtechnologie, met CRM-systemen als meest gebruikte variant. 

Joost Kuijlaars heeft hier recentelijk ook een opiniërende blog over geschreven om van marketing een profit center te maken en dat data daar een belangrijke rol in heeft. 


Uitdagingen & Kansen voor Data-Driven Marketing

Het onderzoek wijst uit dat er veel kansen zijn om data effectiever in te zetten voor het optimaliseren van marketingactiviteiten. Echter, slechts 20% van de bedrijven heeft gemakkelijk toegankelijke data voor iedereen binnen de organisatie. Budget blijft een uitdaging, met budgetbeperkingen als de nummer 1 uitdaging op het gebied van datagedreven marketing. 

Bevindingen: 

  • Slechts 20% van de bedrijven heeft gemakkelijk toegankelijke data voor iedereen binnen de organisatie. 

  • Budgetbeperkingen zijn de belangrijkste uitdaging op het gebied van datagedreven marketing. 

Vaak wordt data gezien als een grote kostenpost, waardoor er minder beschikbaar wordt gesteld voor de hele organisatie. Data Dashboards zijn een goede oplossing voor het visualiseren van data zonder de hoge kosten. 


Samenwerking& organisatiegrootte in relatie tot Data Maturity

Het rapport benadrukt dat verbeterde samenwerking tussen verschillende afdelingen cruciaal is voor het benutten van de volledige potentie van data. Samenwerking staat op de derde plaats van grootste uitdagingen, met een stijging van 17% naar 27% ten opzichte van vorig jaar. Respondenten met een analytische achtergrond herkennen deze uitdaging, wat aangeeft dat begrip van de toegevoegde waarde van data essentieel is. Het onderzoek toont verder ook aan dat de omvang van bedrijven sterk gerelateerd is aan data maturity. Grotere bedrijven hebben meer gewoontes rond het gebruik van data.

Bevindingen: 

  • Verbeterde samenwerking tussen afdelingen is cruciaal voor het benutten van de volledige potentie van data. 

  • Samenwerking staat op de derde plaats van grootste uitdagingen, met een stijging van 17% naar 27%

  • Data maturity hangt sterk samen met de omvang van bedrijven.  

Bij The Data Actors maken we bij enkele opdrachten succesvol gebruik van The Learning Cycle. Hierbij wordt op agile-achtige wijze een samenwerking tussen content marketeer, kanaal specialisten, data-analisten en de budgethouder opgezet. Het doel hiervan is om te experimenteren op bestaande campagnes en waar van toepassing uitgerold: de juiste boodschap, bij de juiste klant, op het juiste moment, via het juiste kanaal. 

DDMA MARKETING ONDERZOEK

Conclusie: Data als Drijvende Kracht voor Marketing Succes 

Het Data-Driven Marketing Onderzoek 2023 onderstreept de cruciale rol van data in moderne marketing.

Hoewel veel organisaties data gebruiken voor algemene bedrijfssturing, blijft er aanzienlijke ruimte voor groei in het volledig benutten van data voor marketingdoeleinden. Deze groei is ook voor kleinere bedrijven te benutten, dankzij het gebruik van CDXP's (Customer Data Experience Platformen). Verbeterde samenwerking tussen afdelingen en een gerichte aanpak van data maturity zijn essentieel om de volledige potentie van data te realiseren en marketingactiviteiten te optimaliseren. 

Het is tijd om gezamenlijk de kansen van data-driven marketing te benutten en een toekomst van innovatie en succes te creëren. Neem vandaag nog contact op met The Data Actors en ontdek hoe data-marketing uw organisatie naar nieuwe hoogten kan tillen. 

Interesse in SALESmanago? Laat je informatie achter en we bespreken je opties!


 
Liza van der Meer