Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Opinieblog: “Datagedreven Marketing 2024: Trends en Kansen”

 

Opinieblog: “Datagedreven Marketing 2024: Trends en Kansen”

Bereid je voor op een toekomst met data, door Joost Kuijlaars.

Het nieuwe jaar belooft opnieuw een boeiende tijd te worden voor marketeers.

Image by dashu83 on Freepik

In deze snel evoluerende wereld, gedreven door data, digitalisering en kunstmatige intelligentie (AI), staan we voor de uitdaging om investeringen om te zetten in betere Return on Investment (ROI). Laten we eens kijken naar enkele verwachtingen voor het komende jaar op het gebied van datagedreven marketing.


Impact van de Inflatie

Met de aanhoudende inflatie en economische onzekerheid wordt het vasthouden van de portemonnee de norm. Voor marketeers betekent dit dat het activeren van consumenten kritischer wordt. Lees: minder verkopen!

Marketing en sales gaan we nu veel meer inspanning moeten leveren om de consument / klant te activeren. De sleutel tot succes ligt in data gedreven segmentatie en personalisatie, waarbij relevantie centraal staat.

data in 2024

Lees ons blog over segmentatie


Dalende Conversie van Verschillende Marketingkanalen

Noem de verschillende kanalen maar op, zowel online als offline, wie gebruikt ze niet. Desondanks is er de trend van dalende conversie in verschillende marketingkanalen zet zich voort. Het wordt steeds uitdagender om de aandacht van de consument te trekken en conversies te stimuleren in een divers communicatielandschap.

Vooralsnog zien we nog geen (groot) effect op de marketing budgetten, maar dat lijkt dan een kwestie van tijd. Data gedreven inzichten en AI-marketingattributie worden cruciaal om de efficiëntie van elke marketinginvestering te maximaliseren.


Krapte op de Arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt vertoont een afnemende krapte, maar de babyboomgeneratie verlaat nog steeds de arbeidsmarkt, waardoor tekorten blijven bestaan. Kortetermijnoplossingen door (generatieve) AI zullen echter arbeidsmarktverschuivingen teweegbrengen.

Flexibilisering zet door ondanks overheidsinspanningen voor vast dienstverband. Je ziet dat werknemers streven naar diversiteit en wisselende projecten voor ontwikkeling. De groeiende vraag naar data gedreven marketing brengt wervings- en behouds-uitdagingen met zich mee. Continue investeringen in training zijn cruciaal voor het benutten van de volledige potentie van data.

Versnelde Digitalisering (Dankzij AI)

AI blijft een gamechanger, kunstmatige intelligentie versnelt de digitalisering en transformeert marketing. Machine learning en geavanceerde algoritmen zijn al begonnen met het:

  • Automatiseren van processen

  • Schalen van personalisatie

  • Onthullen van diepgaande conversie- en klantinzichten

De recente ontwikkelingen zetten de vervanging van de pandemische digitalisatiegolf (2020) in gang. Marketing moet MarTech-investeringen* sneller rendabel maken. Accountability wordt essentieel voor een sterke positionering, waarbij data en effectief gebruik ervan onmisbaar zijn.

*Marketing technische investeringen, zoals het investeren in een data consultancy of één van onze data oplossingen.


Opkomst van Direct-to-Consumer (DtC) Marketing

DtC-marketing blijft groeien, waarbij bedrijven rechtstreeks aan consumenten verkopen. Hoewel we tot nu toe weinig echte datagedreven activatie zien, zal dit snel veranderen door de hierboven genoemde ontwikkelingen. DtC-bedrijven profiteren van de wet van de remmende voorsprong, waardoor ze snel kunnen inspelen op de recente datagestuurde (AI) marketingplatforms.

Hierdoor begrijpen ze hun klanten beter, gebruiken ze data-gestuurde inzichten voor productontwikkeling en bieden ze persoonlijke ervaringen. DtC bevindt zich in een krachtige win-win situatie.


Conclusie

De genoemde ontwikkelingen brengen uitdagingen met zich mee, maar bieden vooral kansen voor innovatie, concurrentievoordeel en groei. In het digitale marketing landschap lijken ze voordelig uit te pakken voor het best-of-suite marketingplatform. Hier kan AI op een brede en consistente manier worden ingezet, met minder behoefte aan productspecialisatie voor data gedreven marketingcampagnes.

Bij The Data Actors kijken we enthousiast uit naar deze ontwikkelingen en delen graag onze kennis en inzichten in de datagedreven marketingwereld van de toekomst. Je kunt ook bij ons terecht om jouw bedrijf te helpen weloverwogen stappen te zetten in jouw datagedreven marketingstrategie en zo meer uit jouw klanten te halen.

Van data naar actie!

 

Joost Kuijlaars
Data Actor

 
Joost Kuijlaars